di mersing - Pancing Johor - Blogger - Memancing di Johor
<b>di</b> mersing - <b>Pancing Johor</b> - Blogger - Memancing di Johor |
- <b>di</b> mersing - <b>Pancing Johor</b> - Blogger
- <b><b><b>Memancing di Johor</b></b></b></b> - Pancing Johor - Blogger
- <b><b><b><b>Memancing di</b></b></b> - <b>Pancing Johor</b> - Blogger
- <b>Memancing di Johor</b> | Pancing Johor - Blogger
<b>di</b> mersing - <b>Pancing Johor</b> - Blogger Posted: 11 May 2014 01:57 PM PDT Mersing merupakan syurga bagi pemancing tetapi ramai dikalangan pemancing tercari-cari tempat terbaik untuk memancing dikawasan sungai yang diketahui banyak terdapat spesis ikan untuk dikail. Salah satu tempat yang menjadi tumpuan warga tempatan atau anak-anak muda sekitar Mersing merealisasikan hobi memancing ialah di Sungai Mawar,dimana menjadi port saya sejak tahun 80'an lagi. Sungai Mawar terletak di mukim Tanjung Resang iaitu jalan menuju ke Penyabong, dengan melalui jalan ke Endau dan memasuki simpang ke Tanjung Resang iaitu di Batu 7 atau jalan internatif lain iaitu memasuki simpang Air Papan kemudian memasuki persimpangan ke Penyabong akan menemukan jalan ke destinasi iaitu Sungai Mawar. Kebanyakan Jambatan telah dikuatkuasa agar tidak dibenarkan memancing ada juga jambatan yg masih boleh dijadikan port memancing seperti di Jambatan Sg.Mawar tetapi kerap pemancing memancing di waktu malam kerana kurangnya kenderaan melaluinya atau elak dari pancaran matahari disiang hari. Ianya popular sejak dari jambatan kayu lagi ,sekarang jambatan Sg.Mawar telah dinaik taraf menjadi jambatan batu (dibina sekitar awal tahun 2000) SIAKAP DIBURU MANCING ATAS JAMBATAN BATU PEROLEH IKAN BESAR Memperoleh ikan besar seperti pari adalah tidak mustahil kerana Jambatan Sg.Mawar kedudukannya merupakan kuala sungai dimana keluar masuknya ikan-ikan dari laut. Seandai ikan Pari telah tersangkut dimata kail,usah bermain dengannya kerana pari sifatnya gemar melekap dipasir,biarlah pari menjadi lemah. Harus diingat ,usah mengangkat ikan pari yang telah lemah dari atas jambatan kerana kudrat kita tidak mampu, jika pun larat mustahil pari berjaya dinaikkan iaitu kerana bebanannya menyebabkan 'terlucut' atau mulut pari akan 'rabik'.Jadi langkah terbaik,iaitu bawalah pari ke arah tebing (tunda perlahan-lahan dari atas jambatan) agar tidak berputih mata orang cakap. Diharap dengan info yang telah saya berikan dapatlah berkongsi dengan rakan-rakan pemancing yang masih tercari-cari lokasi memancing terutama di daerah sekitar Mersing atau berhajat mencuba tempat baru. Seperti peribahasa "dimana ada kemahuan,disitu ada jalan". Selamat memancing dari: Halaman Pengail Zulkiffleeh |
<b><b><b>Memancing di Johor</b></b></b></b> - Pancing Johor - Blogger Posted: 15 May 2014 01:25 PM PDT (Pautan Dari Saudara Potocol Pancing.Net) SALAM SEMUA PARA PEMBACA DI LAMAN FORUM PNET INI Berdasarkan pengalaman dan pengetahuan saya, artikel yg tak seberapa ini akan membantu tuan-tuan dalam merealisasikan impian tuan2 untuk memancing di laut dalam dari aspek persediaan. Persoalan dalam topik ini ialah ttg apakah persediaan yg diperlukan oleh pemancing yg ingin memancing di laut dalam dari aspek umpan, kekili, joran, tali, batu ladung, perambut mahupun teknik2 dan masa yg terbaik? Persoalan sebegini amat sering diketengahkan oleh para pemancing yg novice atau beginner. Umpan - macam-macam jenis umpan boleh digunakan. Tetapi ada kalanya umpan2 tersebut amat diklasifikasikan mengikut spesis ikan. Ada juga umpan yang universal bagi sekelompok spesis ikan. Jenis umpan yg terbaik ialah bekalan dari ikan segar atau hidup yang diperolehi atau dipancing (menggunakan teknik appolo) ketika dlm perjalanan ke destinasi/spot, atau membelinya di pasar atau di jeti dari nelayan yg baru pulang dari menangkap ikan di laut. Hendaklah diketahui, bahawa umpan-umpan ini merupakan satu module utama bagi menentukan kejayaan sesebuah misi pemancingan kerna atas kesegarannya akan menentukan keberkesanannya. Antara jenis umpan yg dianggap universal di laut dalam ialah ikan pelaling, ikan tongkol, ikan kembong, anak ikan alu-alu dan sotong pasar. Pastikan jumlah umpan2 ini mencukupi utk tempoh dan jumlah pemancing dlm sesuatu trip. Pengalaman saya dalam menyediakan umpan bagi sesuatu trip seperti berikut: jika 10 pemancing utk trip 3h2m, sekurang2nya sotong pasar perlu disediakan sejumlah 3 ke 4kilo seorang. Manakala umpan ikan 2kilo seorang.
Kekili - Secara lumrahnya, memancing laut dalam bukan saja pancingan dasar diutamakan malah beberapa teknik yg lain juga turut dipraktikan antaranya teknik hanyut, casting, jigging, popping dan tundaan atau kenali sebagai teknik troling. Oleh yg demikian, kesenua teknik2 tersebut, memerlukan kekili yg berbeza dlm spesifikanya. Seperti contoh, set untuk dasar/bottom, set multiplier bersiri 30 keatas seperti jenama Shimano model TLD30, TLD50 atau jenama Penn model Penn International TLD30 dan TLD50. Model2 ini berupaya menyimpan tali utama/mainline sepanjang 250 meter keatas dgn diameter 0.35mm ke atas. Namun begitu, anda tidak perlu menyimpan tali sehingga 300 meter kerna memadai dgn kepanjangan 250 meter disebabkan kedalaman perairan di Malaysia tidak sedalam itu. Jenama2 lain seperti Abu Garsia Big Game, Okuma, Tica, Daiwa juga boleh digunakan asalkan bersaiz seperti yg dinyatakan sebelum ini. Daiwa Sea_Line 50 multiplier pun tidak kurang hebatnya! Dewasa ini, ramai penggemar laut dalam memiliki kekili eletrik. Kekili ini sangat membantu. Anda boleh mencubanya bila sampai masa untuk anda berjinak2 dgn kekili ala robotic ini!
Joran/Rod - Untuk pancingan dasar dan pancing tundaan/trolling, adalah sesuai jika anda menyediakan rod dgn kepanjanagan 5.5 kaki hingga 6.5 kaki dengan performance 30/80lb (bottom), 50/80lb (trolling) yg mana rod2 ini menyamai kekuatan PE4 hingga ke PE8. Antara model2 yang mampu dibeli ialah seperli Daiwa big game, lemax, okuma dimana harganya boleh dikategorikan 'mampu dibeli' dan workable. Seandainya anda meminati teknik ber'jigging', gunalah rod yg mempunayi kekuatan performance dari PE3 hingga ke PE5 dgn kepanjangan rod sepanjang 5 ke 6 kaki adalah sangat sesuai untuk bermain dgn ikan seperti cupak, tenggiri dan gerepoh di bawah had berat 15kg. Jikalau ikan GT yg bersaiz besar atau saiz XXL eloklah menggunakan rod yg berkekuatan sehingga PE8 dengan panjang rod yang sama. Hakikatnya, teknik ber'jigging' dan ber'popping' boleh menggunakan perambut yg kasar baik siang ataupun malam tanpa ragu dan bimbang dari permasaalahan. Satu lagi perkara yang merujuk tentang teknik memancing ialah jarak perambut untuk pancing dasar ialah 2 hingga 3 depa diikat pada 2 mata kail 1/0 di depan dan 3/0 @ 4/0 di hujungnya. Atau mengunakan teknik apollo 2 mata jika kawasan berlabuh adalah karang tinggi.
Seandainya anda meminati teknik ber'popping', rod 6 kaki sangat sesuai untuk anda membuat lontaran jauh. Disamping itu, sediakan sebatang rod sebagai selingan yg berkekuatan PE1 hingga PE3 untuk memancing menggunakan teknik apollo (cari umpan ikan hidup atau sotong hidup). Popper juga memainkan peranan sebagai umpan utk teknik ber'popping'. Pastikan anda memiliki popper2 yang sesuai utk sesuatu spot. Guna dan praktiklah teknik 'ujikaji' bagi pelbagai jenis popper atau jig dlm sesuatu spot bagi mendapatkan keserasian antara mangsa dan umpan!
Mengenai penggunaan tali, perkara yang paling penting utk memilih tali saiz tali tersebut kerna saiz mempunyai hubung-kait dgn kapasiti atau had muatan di dlm kekili berserta kekuatan maksimum drag yang terbina di dalamnya kekili tersebut. Amnya, mainline/tali utama utk pancingan dasar dan menunda/trolling adalah sekitar 80lb hingga 100lb utk mainline 'tangsi/mono'. Anda juga boleh menggunakan tali sulam/braided yg mempunyai performance 60lb ke 80lb utk pancinagn bottom dan tunda. Diameter utk tali sulam adalah lebih kecil dari tali tangsi tetapi memikul kekuatan yg lebih kuat dari tali mono yg berkekuatan lebih dari tali sulam. Manakala jenis kekili yg digunapakai utk aktiviti ber'jigging' dan ber'popping' pula, perlulah disuaikan dengan tali sulam 50lb hingga 80lb dan disambung dengan tali tangsi/mono yg ber'performance' antara 80lb hingga ke 100lb sepanjang 2.5 hingga 3 meter atau lebih kurang 2 depa lebih utk dijadikan 'rig' atau perambut dan berfungsi sebagai alat serap kejutan atau dikelnali sebagai 'shock leader'. Ada pelbagai jenis tali perambut/shock leader dijual dipasaran. Jenis-jenis perambut seperti perambut appolo, perambut hanyut (guna tanduk), perambut bercabang 2, perambut tenggiri, perambut karang, perambut ebek dan yg lain2. Pastikan juga setiap trip laut dalam anda memiliki set perambut yg dibawa ber'performance' 30lb hingga ke 100lb dan tidak kira apa jenama atau harganya sekalipun. Jarak dlm ukuran membina sesuatu perambut untuk pancingan dasar adalah 2 hingga ke 3 depa diikat pada 2 mata kail yg bersaiz 1/0 di depan dan 3/0 atau 4/0 di hujungnya. Kalau satu mata sahaja gunalah mata kail bersaiz 4/0 atau 5/0. Teknik perambut appolo 2 mata digunakan jika spot tersebut berlabuh dikawasan karang tinggi.....(tempat merah dan kerapu berpenghuni!!) Gunakanlah perambut yg berwarna cerah atau ada sedikit warna kebiruan serta kehijauan (yg sering dikirim oleh rakan2 jika memancing di Ko Adang Thailand). Pendek kata, perambut yg seakan-akan2 warna air. Ada juga yg menggunakan perambut yg berbagai warna iaitu merah, coklat, kuning dan biru dimana warna2 ini digabungkan dlm satu tali. Saya dan rakan2 pernah menggunakan perambut ini semasa memancing di Pelantar Minyak Dungun. Hasilnya, ilhamdulilah. Dan ada juga pemancing yg gemar menggunakan perambut yg keras dan sebaliknya. Tapi kedua-duanya boleh diguna-pakai asalkan perambut tersebut tahan terhadap kejutan, tak senang kerinting, tahan calar atau bersimpul. Jika ini berlaku semasa ikan sedang frenzy, maka putih matalah anda disaat itu! Ada juga perambut yg di namakan 'perambut hantu' dimana ianya memiliki tahap penglihatan yg amat rendah atau tiada langsung kelihatan di dalam air yg dikenali sebagai 'zero visibility'. 'Perambut hantu' ini mahal harganya. Ada juga menggunakan tali jenama seahawk atau eagle yg murah dijual dipasaran dan jgn sesekali memandang rendah tali perambut ini kerna walaupun ianya murah tetapi ternyata telah memberi kepuasan kpd sesetengah pemancing. Hanya anda yg akan menentukan yg mana satu yg anda ingin beli dan jangan lupa....periksa jumlah RM di dlm bag duit anda sebelum membelinya!! Satu lagi 'equipment' yg perlu diambil kira utk memancing di laut dalam- iaitu 'batu ladung'. Ada banyak aspek yg perlu diketahui dlm penggunaan batu ladung ini. Antaranya ialah hubungan dan kaitannya antara lokasi dan arus. Negara Malaysia mempunyai beberapa pantai. Antaranya Pantai Barat dan Pantai Timur. Kedua2 perairan pantai ini mempunyai struktur bumi yg berbeza. Pantai barat lebih sempit dari pantai timur. Kalau di Pantai Barat, had maksimum saiz batu ladung yg biasa digunakanialah bersaiz no:32 atau berat metrik 1.5kg. Manakala di Pantai Timur pula had maksimum saiz batu ladung ialah no:24 atau berat metrik 1kg. Berbezaan ini disebabkan perbezaan arus di Pantai Barat lebih laju/deras berbanding di Pantai Tmur kerna laluan yang sempit seperti yg saya nyatakan sebelum ini. Begitu juga halnya di Sabah dan Sarawak, dimana arus lautnya lebih kurang sama seperti Pantai Timur Semenanjung kerna ianya berada di kawasan yang sama – iaitu di Laut China Selatan. Kebiasaanya, memancing di laut hanya perlu membawa batu ladung mati yg bersaiz dari saiz 8 hingga ke no:24 atau no:32 jika memancing di Pantai Barat. Berapakah jumlah yg perlu dibawa? Jumlah batu ladung yang perlu dibawa pula bergantung kepada masa memancing dan yang penting ialah sentiasa mempunyai batu ladung tambahan sebagai langkah keselamatan jika berlaku tali pancing sangkut atau putus akibat dari gigitan ikan, terkena karang yg tajam, tersimpul dgn tali rakan2 yg terpaksa diputuskan atau kehilangan yg tak diduga! Jika ditanya pada masa bilakah sesuai utk turun memancing di laut? Terus terang saya katakan bahawa ramai yg tidakboleh memberimaklumat yg tepat kerna ianya berhubung rapat dgn lokasi yang bakal anda pancingi. Lebih baik jikalau kita minta pandangan dan maklumbalas dari kaki2 pancing yg pernah berkunjung di kawasan tertentu atau dapatkan info dari tekong yang bakal kita gunaka perkhidmatanya. Kalau dari segi masa pula, ikan lebih aktif dan galak memakan umpan diwaktu malam dan pada setiap kali berlaku perubahan arus yakni setiap 3 ke 4 jam. Ketika ketiadaan arus, ikan biasanya bersifat pasif walaupun paparan pada sonar terdapat banyak ikan di bawah. Jadi, jgn marah dan gusar jika umpan anda tidak dijamah!! Utk jadi pedoman sampingan ialah rujuk jadual pasang surut untuk satu-satu lokasi yang bakal anda kunjungi. Kadang2 kita akan berhadapan dgn lauatan yg tenang seperti di tasik. Kadang2 bergelora seketika dan 'oleng' kiri dan kanan. Maka bersedialah batu ladung yg sesuai di ketika ini!! Anda juga perlu tahu untuk menyediakan perambut appolo bagi memancing ikan-ikan selar, tamban, tongkol atau kembong. Atau dengan erti kata lain, kita biasa membelinya di kedai pancing dengan harga RM1.50 ke RM3.00 sebungkus. Ada pelbagai warna dan saiz. Namun begitu, kebanyakan nelayan pantai timur dan selatan, mereka menggunakan perambut appolo yang dibuat sendiri. Saya ingin berkongsi dgn anda semua tentang pembinaan perambut appolo ini... Bilakah waktu yg paling baik untuk kita memancing di laut dalam? - Kebiasaannya ialah waktu petang membawa ke senja sebelum tenggelamnya matahari - Tengah malam serta awal pagi sebelum terbit fajar. - Awal pagi atau subuh - Sesudah subuh dari jam 8am hingga 11am |
<b><b><b><b>Memancing di</b></b></b> - <b>Pancing Johor</b> - Blogger Posted: 13 May 2014 02:02 PM PDT Hari ini genap seminggu saya tinggal di negeri Perlis. Banyak perkara yang kena belajar dan adjust. Pertama - cuaca hangat yang amat. Airkon 16 darjah 'full blast' pun tak rasa apa. Petang semalam ada hujan renyai sikit dan cuaca ada sejuk sikit. Ketiga - mencari tempat yang sesuai untuk membeli barang keperluan rumah , servis kereta, gunting rambut dsb. Berikut adalah beberapa keping gambar dengan sedikit cerita di bawahnya. Sesetengah gambar itu sudah tersiar dalam fesbuk saya. Gambar 1: Nasi lemak ni berharga 30 sen sebungkus. Kata taukeh, harganya baru naik seminggu lalu dari 20 sen.
Gambar 4: Ada sesiapa yang tak faham maksudnya ? Nombor telefon Pak Itam saya gelapkan sebahagiannya untuk mengelakan dia diserbu oleh pembeli. Gambar 5: Hari Ahad, saya pergi memancing di Kuala Perlis dengan kawan yang berasal dari Perlis tapi duduk di Putrajaya yang pulang sekejap ke Perlis. Gambar 6: Nampak tak budak yang naik motor tu sambil berdiri. Sebenarnya mereka memandang ke laut untuk memerhati belangkas dari atas motor. Cekap betul mata mereka mengalahkan burung helang .. Gambar 7: Saya makan bihun sup dengan abc di restoran dalam setting yang asli dalam hutan nipah. Gambar 8: Sudah seminggu saya tidak dapat memeluk cucu-cucu saya ... Walaupun hati sayu bila terkenang dan terbayang keletah dua orang cucu saya dan juga keadaan rumah dan tanaman yang ditinggalkan, namun perasaan itu semua menjadi kecil berbanding kegembiraan dapat kembali tinggal sebumbung dengan Makngahnya dan anak-anak yang masih bersekolah. |
<b>Memancing di Johor</b> | Pancing Johor - Blogger Posted: 21 Apr 2014 02:15 PM PDT Nampakkan SUPERMAN di atas jambatan Kedua Pulau Pinang...masih belum mendapat penjelasan sepenuhnya dari unit risikan jambatan ke-2 Pulau Pinang. Tapi kita harap superman tu taklah melantun masuk dalam laut...f/bk Raja bomoh dakwa pesawat MH370 'tergantung' antara tiga negara... Balai Ketibaan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) gempar seketika petang semalam selepas muncul seorang lelaki yang mendakwa sebagai Raja Bomoh Sedunia Nujum VIP yang kononnya mampu membuat ramalan berhubung keadaan pesawat MH370 yang dilaporkan hilang sejak Sabtu lalu. Bomoh terbabit, Datuk Mahaguru Ibrahim Mat Zin, 80, yang berpengalaman lebih 50 tahun mendakwa berdasarkan upacara yang dilakukan selama 30 minit itu, beliau mendapat alamat bahawa kesemua penumpang pesawat terbabit dipercayai masih berada dalam keadaan selamat di satu lokasi tertentu terletak antara Laut China Selatan, Filipina dan sebuah negara asing yang tidak dapat dipastikan. "Saya nampak pesawat itu masih tergantung di ruang udara, di tengah -tengah ketiga-tiga lokasi terbabit. "Saya tak dapat jelaskan secara terperinci soal keselamatan mereka tetapi percaya pesawat itu mungkin berada dalam dua keadaan sama ada diculik oleh pihak tertentu atau disembunyikan di alam ghaib", katanya semalam. Upacara ritual itu menggunakan peralatan khas iaitu teropong buluh serta bubu mata pancing sebagai simbolik untuk memperoleh alamat terkini berhubung keadaan pesawat terbabit. Ibrahim berkata, bubu mata pancing terbabit sebagai simbolik penjara di mana pesawat itu dipercayai berada dalam cengkaman pihak tertentu atau ditawan di alam bunian. "Kita gunakan teropong sebagai simbolik meminta anasir-anasir terbabit untuk membebaskan pesawat terbabit secepat mungkin. "Upacara yang kita buat turut menggunakan ayat-ayat suci al-Quran iaitu surah Nabi Yunus dan surah Yassin,"katanya. Dalam upacara tersebut, Ibrahim turut mempelawa beberapa individu daripada pelbagai bangsa termasuk seorang wakil media untuk membuat ritual pembebasan dengan meletakkan bubu mata pancing di atas kepala mereka. Menurut bomoh yang mendakwa pernah menampar buaya tembaga sehingga mati itu, selain upacara terbabit, seramai 100,000 ahli Persatuan Silat Gayung Ghaib dan Selendang Merah turut melakukan solat hajat serta berdoa semoga pesawat yang hilang ditemui dalam minggu ini. Katanya, pihaknya sudah melakukan perkara yang sepatutnya dilakukan dan selebihnya terserah kepada Allah SWT. Beliau berkata, pihaknya mendapat jemputan daripada seseorang yang 'penting' untuk melakukan upacara tersebut semalam. Ibrahim sebelum ini mendakwa pernah terlibat dalam membuat ramalan untuk kes antaranya berkaitan kes tragedi Highland Tower serta membatalkan ilmu hitam Mona Fendy agar hakim dapat menjalankan tugas di Mahkamah Temerloh, Pahang.- f/bk Melihat Melepasi Tragedi MH370... Penerbangan MH370 sudah lebih dua hari hilang. Prognosisnya tentulah tidak positif. Jadi dalam kita berdoa dan berharap, kita juga perlu realistik. Daripada aspek apa pun dan serapi mana pun kita mendalami tragedi ini, kita terpaksa mengakui bahawa kehilangan pesawat Boeing 777 di Laut China Selatan itu adalah misteri luar biasa. Hatta sekiranya bangkai pesawat itu ditemui sekalipun, penyiasatan bagi memastikan punca tragedi itu akan mengambil masa. Yang menjadi tanda tanya adalah bagaimana sebuah pesawat yang begitu besar, begitu canggih, dengan rekod keselamatan yang amat baik dan di tangan seorang juruterbang yang sangat berpengalaman boleh hilang tanpa kesan, tanpa pesanan SOS, tanpa signal dalam apa-apa bentuk pun. Yang mengacau fikiran kita adalah hakikat ia hilang di satu kawasan yang semakin hari semakin tegang konfrontasi bersenjatanya. Angkatan tentera Amerika Syarikat, China, Taiwan, Vietnam dan Filipina semua meronda Laut China Selatan. Mereka melakukan latihan di darat, laut dan udara. Ingatan saya kembali kepada penembakan jatuh penerbangan 007 Korean Air oleh pesawat pejuang Rusia pada tahun 1983, tembakan peluru berpandu Tentera Laut Amerika ke atas penerbangan 665 Iran Air (1988) dan pengeboman pesawat Pan Am 103 ketika terbang di ruang angkasa Lockerbie, Scotland (1988). MAS sendiri telah mengalami tragedi rampasan udara. Pada tahun 1977, pesawat Boeing 737-200 dengan nombor penerbangan MH653 dirampas oleh orang atau orang-orang yang tidak dikenali dan terhempas di Gelang Patah, Johor. Tragedi itu mengorbankan kesemua 93 penumpang dan tujuh anak kapal. Dalam kita menunggu jawapan dan kepastian mengenai nasib penerbangan MH370, kita kena akui bahawa kawalan dan pemeriksaan keselamatan di lapangan-lapangan terbang kita, termasuk KLIA, boleh dikira cukup longgar dan santai berbanding di Eropah, Amerika Utara, Australia dan New Zealand. Hatta di lapangan terbang raksasa Dubai pun kawalan dan pemeriksaan keselamatan lebih ketat. Apakah kita telah membayar harga yang sangat mahal kerana sikap dan standard Dunia Ketiga kita terhadap keselamatan dan pengurusan aset? Atau apakah ini bala mutakhir akibat rasuah, penyalahgunaan kuasa dan keabaian yang berulang kali dilaporkan berlaku di KLIA? Tengok saja penangguhan berulang kali pembukaan KLIA 2. Semua releks, semua nampak macam ok dan tidak siapa pun mengaku bertanggungjawab. Business as usual. Wallahuaklam. - A.Kadir Jasin@The Scribe A Kadir Jasin MH370 a hefty price for 3rd world mentality... Malaysia has been drawing flak over the lax airport security, which allowed two men with stolen passports to board the MH370 Malaysia Airlines flight, which has been missing since Saturday morning. Among the possibilities raised is that there could be a terrorism link, or that the flight which was bound for Beijing had been hijacked. The security gaffe has also been widely reported in the international media. A livid Home Minister Ahmad Zahid Hamidi lambasted the Immigration Department over this oversight and promised action. Commenting on the matter, a veteran journalist noted that security at Malaysian airports, including KLIA, were poor compared to airports in Europe. According to former New Straits Times Group editor-in-chief A Kadir Jasin, security checks were tighter even at the colossal airport in Dubai. "Have we paid a high price for the attitude and third-world mentality towards security and asset management? "Is this the repercussion for the corruption, abuse of power and negligence which have reportedly happened repeatedly in KLIA?" he asked in his blog posting. As a case in point, Kadir cited the continued delay in the opening of KLIA 2. "Everyone is relaxed... Everything seems fine and nobody wants to accept responsibility (for the delay). Business as usual," he added.- malaysiakini What happened to Malaysia Airlines flight MH370... Nearly three days after it disappeared while en route from Kuala Lumpur to Beijing, mystery still shrouds the fate of Malaysia Airlines flight MH370 and the 239 people on board. No debris from the Boeing 777-200ER has been recovered despite an international search involving the navies and air forces of several Asian nations as well as the United States. Following are some questions surrounding the disappearance and the search, and answers by industry experts who spoke to AFP: Q: Could the plane have disintegrated in mid-air? The failure of the plane's pilots to send a distress signal has given rise to speculation there was a sudden catastrophe -- possibly caused by a mechanical failure or an explosion. The lack of wreckage recovered so far also suggests a high-altitude disaster which spread debris across an area too wide to be easily detected. "If it had been an impact at sea level of the whole craft, chances are more debris will be found immediately," said Chris de Lavigne, an expert on aerospace and defence issues at business consultancy Frost & Sullivan. Sudden, accidental structural failures are considered extremely unlikely in today's passenger aircraft. This is especially so with the Boeing 777-200, which has one of the best safety records of any jet. Authorities said the plane was at cruising altitude, 35,000 feet (11 kilometres) above sea level, when it last made contact. "It's the safest point in the flight," de Lavigne said. "It's an extremely safe aircraft with very, very few incidents in its history. This is just overly puzzling." Q. Have there been other plane mysteries like this? Air France flight 447 crashed into the Atlantic Ocean in June 2009 while on a flight from Rio de Janeiro to Paris, killing 216 passengers and 12 crew. Debris was not found for days and it took years to locate the wreckage. Investigators eventually concluded that both technical and human error were to blame for the tragedy. Adam Air flight 574 with 102 people on board disappeared from radar in January 2007, also at its cruise phase during a domestic flight in Indonesia. Debris was found nine days later after an extensive search and it took months to recover the plane's black box. Indonesian authorities said the pilots lost control after becoming preoccupied with malfunctioning navigational equipment. Q: What are the theories on what happened to MH370? "One possibility is a mid-air explosion," said Gerry Soejatman, an Indonesia-based independent aviation analyst. "The other is when there is a simple problem and then the crew tries to diagnose it, gets caught up in it and then they don't realise what's happening and the plane crashes. That's what happened with the Air France case. At the moment, until we find anything, it has to be one of these two scenarios." De Lavigne said that at this stage, with so little information, all possibilities must be considered. "It's either a serious mechanical failure or something a little bit more sinister," he said. "It's pretty surprising that there was no SOS call from the plane and it just disappeared. It would lead to the conclusion that something fast and drastic happened." Malaysian authorities have launched a terror investigation, but are refusing to rule anything out, including a possible hijacking. Q: Why is it so hard to find evidence? The region being searched, including the Gulf of Thailand and the South China Sea, are busy shipping lanes with large amounts of flotsam that will complicate the search for any wreckage. "When they see something, it is not blatantly obvious that it is a wing or tail. They have to go and examine what it is, it takes time," Soejatman said. Q: Why have authorities not picked up any signals? Aircraft have an Emergency Locator Transmitter (ELT) which is designed mainly for when the plane crashes on land and pilots are still trying to control it. In the event of a major crash, it may not work. "Basically what this beacon does is simply say 'I've been activated, find me!'" Soejatman said. "It is not fool-proof but it is the best thing that we have at the moment." The plane also has a "black box" consisting of the cockpit voice recorder and the flight data recorder. If immersed in water they should activate a "pinger" that can draw investigators to the location. However, the sound cannot be heard over long distances. "You need a ship equipped with a listening sonar to pick up the signal within the area," Soejatman said, cautioning however that the shallow waters of the MH370 search site could create interference. Aircraft like the Boeing 777-200ER can also be equipped with ACARS (Aircraft Communications Addressing and Reporting System) which sends short messages to ground controllers -- either automatically or manually depending on the airline. "If Malaysia Airlines does have these messages, that would be very useful" to determine events before it lost contact, Soejatman said. "The question is whether they have it or not." Q: Is security at Kuala Lumpur International Airport questionable? Revelations that at least two people aboard the plane were using stolen European passports have heightened fears about a security breach. Rohan Gunaratna, a terrorism expert at Singapore's Nanyang Technological University, said the passport issue could indicate a "glaring flaw" in the airport's immigration clearance. He noted that Interpol maintains a database of stolen passports that should have raised alarms at the immigration counter. "There are two categories of people who use these (stolen passports) -- criminals and terrorists," he said. – AFP Six important facts you're not being told about lost Malaysia Airlines Flight 370 cheers. |
You are subscribed to email updates from memancing di johor - Google Blog Search To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
0 ulasan