Memancing di Johor - Pancing Johor - Memancing di Johor
<b>Memancing di Johor</b> - Pancing Johor - Memancing di Johor |
- <b>Memancing di Johor</b> - Pancing Johor
- Rahmawan Blog - <b>Memancing di Johor</b> - Pancing Johor
- Tips <b>memancing di</b> Lautan Mersing, <b>Johor</b>
- Rahmawan Blog - <b>Memancing di Johor</b> - Pancing Johor
- Tempat <b><b>Memancing</b></b></b> Sungai <b><b>Di Johor</b></b <b>...</b>
<b>Memancing di Johor</b> - Pancing Johor Posted: 03 Sep 2015 01:15 PM PDT | Rahmawan Blog - <b>Memancing di Johor</b> - Pancing Johor - Blogger Posted: 20 Aug 2015 01:39 PM PDT
| ||||||||||||||||||
Rahmawan Blog - <b>Memancing di Johor</b> - Pancing Johor Posted: 21 Aug 2015 01:08 PM PDT | |||||||||||||||||||
Tips <b>memancing di</b> Lautan Mersing, <b>Johor</b> Posted: 20 Jan 2015 11:28 PM PST Tips memancing di Lautan Mersing, Johor Soalan ini datang dari salah seorang rakan KPMBDR yang bertanya di Facebook kami. soalan ini telah mendapat respon yang baik dari rakan pemancing KPMBDR dari daerah tersebut. itu la budaya yang baik, ilmu yang ada di kongsi agar bermanfaat kepada yang lain. Tapi kalau dah takde rezeki, guna apa tips pon kumpau jugak kan. hehe tapi ok la untuk di jadikan sebagai panduan datang tempat orang. berikut adalah jawapan dari rakan KPMBDR.
Waalaikumsalam… Terpulang pada nak memburu apa.. Kalau nak menggiri lain tips nye, kalau nak membottom pun lain tips nya tapi kawan tak pandai bagi tips sebab bukannya sifu atau otai.. Hehhehe.. Tapi kalau nak kongsikan apa yg kawan gunakan boleh je.. Macam nie… Utk Reel…. Apa2 pun boleh, kawan x minat multipyer, biasanya kalau kawan la kan pakai spn 6000-8000. Jangan lupa juga reel untuk apollo bagi mencari umpan hidup atau nak kumpul caru, kembong, selar atau kerisi atau sebagainya… Rod… PE 1-3 (1 set), PE 3-5 (1 set) Kalau nak main light jigging(micro jig), bawak la PE 1 kebawah… Line… Kalau Bottom – paling ramai org gunakan braided 40-60 pound. Tapi saya guna braided 30-50 pound… Shock leader / Perambut : Minimum 25-60 pound sukahati… Slalu kawan pakai 60 & 50 pound.. perambut colour2 tak berapa umphhh… lepas naikkan ikan, rajin2 le check perambut tu kot ada tanda nak putus. Panjang perambut lbh kurang 2 atau tiga depa jgn pendek Sangat takut tersorot celah karang… Ikatan perambut pulak.. Apa pun boleh la bro.. perambut T dua mata, T satu mata, batu atas atau pun tanduk, ekor perut Kapal terbang, helikopter semua pun boleh janji strike.. Mata kail… Kalau boleh beli la mahal sikit pun tak pe, tapi kalau target ikan 1kg kebawah apa brand pun boleh bro.. Batu ladung : Standby ler no 6,7,8,9,10… Paling kurang pun 2 biji setiap size.. Umpan… Sotong beli la 1kg, cari yg fresh ye.. Utk hari pertama.. Malam cuba2 la candat sotong utk buat umpan.. Kalau nak bawak udang, boleh la beli 1 kg tapi ikan kecik2 je yg makan slalunya… Selalunya kawan cari kat laut je umpan nie.. Hehehe.. Tidak perlu bazir masa dengan umpan tiruan spt popper dan sebagainya kecuali jigg Kurang laku sikit tapi kalau nak trolling boleh je masa Tekong pindah tempat.. Kaedah pancing.. Bottom, umpan hidup, jigging & apollo boleh kat sana.. Mata apollo… Bawak la No 8-12.. Kalau mata custom terlajak laris kat sini. Buatlah 15 mata dengan bulu hijau. Kalau naik cencaru full house alamat tercabut tangan silap2 joran Pantai pun dipasang appolo…..
Huhuhu sy bukan sifu.. bilis je, kalau bro Saifullizan Abdullah, iye sume tekong mersing kenal dia kehkehkeh, Perambut sebelum nie sy guna dari 50-100lb je ikut ikan target.. cri yg floro or thailand punya yg warna biru.. memang cun murah pun murah.. Jarak minimum perambut 1depa.. paling penting kalau bleh jagn derect benang pakai leadar dekat 5 depa InsyaAllah
Salam…satu lg petua atau adat memancing..jgn terlalu cakap besar atau mengeloh..jgn terlalu gembira sgt ketawa atau menjerit terlampau…mulakan dgn Bismillah mohon dijauhkan perkara2 yg x dingini…hormati penghuni tempat tu(yg ghaib)..jgn kencing sembarangan…tadah buang..Kalau mlm menunggu strike biar berdua jgn kesorangan…takut tiafa org menyedari apa yg berlaku pd kita….berkenaan persiapan pastikan membawa jacket keselamatan…hujan..baju sejok..first aid…losyen utk sun burn…ubat penahan mabok…Yg perlu lg sprt kain utk solat… Ttg penyusunan batu ladong…dlm satu bot mgkin seramai8 org…penyusunan batu pemancing perlu diman sblh blkg gunakan batu yg kecil dah dihadapan biarlah besar…jd tali yg dihdpn x lah cross tali di hdpn…Kerjasama perlu bila kwn kita strike ikan besar…gulong mesin kita naikan batu…beri laluan utk kwn kita tu…jgn ada ganguan line… berikut ada lah antara yang memberi komen. untuk no tekong, bole la di ajukan di facebook KPMBDR, bukan apa, takut nombor telepon nya dan bertukar kalo letak kat sini pon #azizi
Related | |||||||||||||||||||
Rahmawan Blog - <b>Memancing di Johor</b> - Pancing Johor Posted: 26 Aug 2015 01:28 PM PDT Malaysia merupakan negara yang mempunyai pulau dan pantai yang tercantik di dunia. Namun mungkin kurang pendedahan di media massa menyebabkan banyak tempat menarik di Malaysia kurang mendapat perhatian umum dan hanya beberapa tempat sahaja yang menjadi tarikan utama pelancong dari dalam dan luar negara. Kami ingin berkongsi dengan anda 10 lokasi pulau dengan pantai yang tercantik di Malaysia yang mungkin anda boleh lawati. *Ini merupakan pendapat peribadi penulis. 10 Pantai Tercantik di Malaysia 1. Pantai Juara, Pulau Tioman , Pahang Pantai Juara terletak di Pulau Tioman, Pahang. Bagi yang mencari ketenangan di pulau dan jauh dari orang ramai dengan pantai yang cantik, ini adalah tempatnya. Selain daripada bercuti, terdapat resort yang menyediakan kemudahan kayak, restoran, Wi-Fi , pakej percutian/snorkelling yang murah dan sebagainya. Pada 1970-an, Pulau Tioman Malaysia telah dinamakan sebagai salah satu daripada sepuluh pulau yang paling indah di dunia oleh majalah Time dan telah dinobat sebagai salah satu daripada 100 pantai tercantik di dunia oleh CNN. Di sini terdapat pelbagai tempat penginapan yang menarik dan bergantung kepada bajet anda seperti Berjaya Tioman Resort, Selesa Tioman, Tunamaya Beach & Spa Resort dan Paya Beach Resort. 2. Pantai Perhentian Kecil,Pulau Perhentian, Terengganu Tersenarai sebagai di antara 100 pulau tercantik di dunia oleh CNN, pastinya anda tidak boleh melepaskan peluang ke sini. Pulau Perhentian Kecil mempunyai 'Long Beach' di mana tempat yang paling meriah pada waktu malam di Pulau Perhentian dan pantai di Perhentian Kecil merupakan di antara pantai tercantik di Malaysia. Kebanyakkan pengunjung masih tidak mengenali pantai ini dan bot tidak dibenarkan memasuki pantai ini kerana terdapat banyak terumbu karang dengan air yang cetek. Di sini terdapat pemandangan indah ketika matahari terbenam. Dikelilingi hutan yang bersih, pepohon yang melambai, pasir pantai yang memutih dan air laut yang membiru, Pulau Perhentian menjadi kawasan perlindungan untuk binatang, burung yang berhijrah dan sebagainya. Anda juga boleh membuat perancangan untuk pelayaran ke pulau-pulau berhampiran, dan bot boleh disewa untuk meninjau kawasan di sekitar pulau ini. Lawatan ke pulau tropika ini menjadi kemestian bagi mereka yang sukakan sukan luncur angin, belayar, berkayak dan memancing di laut dalam. Selain itu juga, ramai pengunjung 'backpacker' gemarkan destinasi ini kerana terdapat pelbagai pilihan penginapan dan makanan dengan harga yang berpatutan. 3. Pantai Tanjung Rhu, Langkawi, Kedah Terletak di luar Pantai Pasir Hitam, Tanjung Rhu mempunyai salah satu persisiran pantai terbaik Langkawi. Air di kawasan pantai jelas seperti kristal, pasirnya pula halus menjadikan pantai ini tersenarai sebagai salah satu pantai tercantik di dunia. Terdapat beberapa gerai di tepi jalan menjual makanan popular di Langkawi dan terdapat beberapa buah resort seperti Tanjung Rhu Resort serta Four Seasons Resort bagi mereka yang ingin menginap di sini. Kebanyakkan pelancong di Langkawi berkunjung ke pantai Pantai Cenang, tetapi bagi yang inginkan ketenangan, Tanjung Rhu adalah pilihan yang tepat. 4. Pantai Pulau Lankayan, Sabah Pulau Lankayan adalah sebuah pulau batu karang tropika yang amat kecil yang berada di Laut Sulu, terletak di barat laut Pulau Borneo, dibawah naungan negeri Sabah, Malaysia. Pulau ini terletak kira-kira 15 km dari Sandakan. Pantai di pulau ini ini terkenal dengan pasirnya yang amat putih yang hampir sama dengan suasana di pulau Maldives. Pulau ini mempunyai perairan yang dilindungi dan diisytiharkan sebagai sebuah taman laut negara. Pantai di Pulau Langkayan juga mempunyai resort yang eksklusif, bermakna anda boleh berehat dan menikmati keindahan alam semula jadi. Pulau Lankayan adalah sebuah pulau kecil, ditutup sepenuhnya dengan tumbuh-tumbuhan tropika dan pokok sena tinggi. Pulau ini adalah bersih, tidak mempunyai pekerjaan yang dialami manusia untuk panjang, jadi pantai dan air laut yang bersih dan jernih adalah bebas daripada kotoran dan plastik. Info Lanjut 5. Pantai Pulau Mataking, Sipadan, Sabah Pulau Mataking termasuk di dalam kawasan Borneo Nusantara Malaysia dan ia terkenal kerana menjadi sebahagian daripada "syurga penyelam" sama juga seperti Pulau Mabul dan Pulau Sipadan. Tidak seperti destinasi pelancongan yang berada di bawah pentadbiran langsung Daerah Sabah, kawasan ini adalah kawasan persendirian. Kedua-dua bahagian pulau iaitu Mataking Besar dan Mataking Kecil adalah dihubungkan secara semula jadi melalui jalan pasir yang sempit, di mana anda boleh berjalan ketika air surut. Pulau ini adalah seluas 40 ekar, tetapi walaupun saiz yang kecil, anda boleh membuat pelbagai aktiviti di sini. Untuk ke sini, anda perlu mengambil penerbangan ke Tawau melalui Kuala Lumpur atau Kota Kinabalu. Anda boleh menggunakan pengangkutan kereta sewa/van dari bandar Tawau pada siang hari ke Semporna dan dari situ anda boleh menggunakan perkhidmatan bot laju ke Pulau Mataking ( perjalanan selama 1 jam ). Anda juga boleh menggunakan bot ke pulau melalui Pulau Sipadan atau Pulau Mabul. 6. Pantai Pulau Manukan , Sabah Pulau Manukan adalah pulau kedua terbesar di Taman Tunku Abdul Rahman, Malaysia dan diiktiraf sebagai taman laut negara. Ia terletak di bahagian Malaysia Timur iaitu di negeri Sabah, pulau ini boleh dilawati dengan menggunakan bot yang mengambil masa 10 minit perjalanan. Pantai yang terbaik adalah di kawasan hujung timur pulau itu. Pada luar pesisir Pulau Manukan terdapat terumbu karang yang sangat cantik dan pelbagai aktiviti boleh dilakukan termasuklah parasailing, selam skuba, mendaki gunung dan mengambil gambar permandangan bagi peminat fotografi. Bagi yang ingin menginap di sini, anda boleh berkunjung ke Manukan Island Resort. 7. Pantai Pulau Sapi, Sabah Pulau Sapi terletak di luar pantai pusat bandar Kota Kinabalu, Sabah dan merupakan tarikan utama di Taman Marin Tunku Abdul Rahman. Dari Hyatt Regency Kinabalu, anda perlu menaiki teksi ataupun 10 minit berjalan kaki untuk ke jeti di terminal feri Jesselton Point, Kota Kinabalu. Air laut dan pantai Pulau Sapi adalah sangat jernih dan mungkin adalah salah satu pantai yang paling indah di Malaysia. Pada siang hari, pantai meriah dengan pelbagai aktiviti pantai. Pada waktu siang di Pulau Sapi, pelbagai aktiviti pantai diadakan seperti selam skuba dan kawasan pantainya sesuai untuk aktviti renang. Info Lanjut 8. Pantai Pulau Mabul, Sabah Pantai ini mungkin salah satu pantai yang terbaik yang pernah anda lihat. Imej indah pulau di lautan Pasifik Selatan akan segera berada di fikiran anda sebaik sahaja anda melangkah kaki ke pantai di sini. Pulau Mabul terletak kira-kira 15 minit dari Pulau Sipadan dengan menaiki bot, pulau yang berada di luar pantai tenggara Borneo, di Sabah, ini adalah permata sebenar Laut Selatan. Terkenal bukan sahaja kerana berdekatan dengan Pulau Sipadan, tetapi juga untuk kecantikannya yang tersendiri, pulau kecil dikelilingi pasir putih, dan terkenal sebagai yang terbaik bebas kotoran untuk para penyelam. Lapangan terbang paling dekat dengan Mabul adalah Tawau, dengan penerbangan harian yang kerap dari Kuala Lumpur dan Singapura. Dari Tawau, anda boleh mengambil teksi atau van mini untuk ke Semporna, sebuah pelabuhan dengan masa pemanduan kira-kira 2 jam. Dari Semporna, anda mengambil kira-kira 45 minit untuk sampai ke sana dengan bot laju. Info Lanjut 9. Pantai Pasir Putih, Pulau Dayang, Mersing , Johor Sebenarnya, nama rasmi pantai ini adalah pantai Pasir Panjang, seperti yang tercatat di jeti, akan tetapi oleh kerana terlalu banyak pantai yang diberi nama Pantai Pasir Panjang di pulau seluruh Malaysia, iaitu di Pulau Redang, Pulau Perhentian dan Pulau Tioman, jadi penggunaan nama Pantai Pasir Putih adalah bersesuaian dan pemandangan di sini adalah sama seperti namanya, pasirnya yang putih,lembut dan tidak tercemar. Terdapat beberapa kerusi pantai disediakan oleh Dayang Blues Resort di mana anda boleh bermain air laut di bawah cahaya matahari ataupun anda boleh mengajak rakan anda bermain bola tampar pantai yang disediakan oleh resort. Menurut maklumat dari Utusan, Pulau Dayang merupakan pulau paling hampir dengan Pulau Aur di Mersing. Pelancong boleh ke pulau ini dengan perjalanan yang mengambil masa selama 4-5jam. Di sini juga terdapat fasiliti selam skuba yang cukup untuk meneroka perairan Mersing yang kaya dengan hidupan marin serta pelbagai jenis ikan. Info Lanjut 10. Pantai Teluk Dalam, Pulau Redang , Terengganu Terdapat dua pantai Teluk Dalam iaitu di Pulau Pangkor dan juga Pulau Redang. Pilihan penulis adalah Pantai Teluk Dalam di Pulau Redang . Pantai Teluk Dalam tidak boleh diakses dari pantai Pasir Panjang. Anda boleh menyewa bot ataupun menggunakan laluan trek hutan yang menghubungkan kedua pantai (dianggarkan kira-kira satu jam jika berjalan kaki). Anda juga boleh menggunakan akses yang paling biasa iaitu dari jeti Shahbandar di Kuala Terengganu, di mana anda akan mengambil bot Berjaya Resort ke jeti kampung nelayan di Redang. Dari jeti, anda boleh menggunakan pengangkutan minivan sejauh kira-kira 3 km di jalan pedalaman ke pantai ini. Pantai ini adalah sangat sesuai untuk aktiviti renang, tetapi tidak begitu sesuai untuk aktiviti selam skuba kerana tidak banyak karang. Jika anda ada maklumat tambahan, hantarkan emel kepada kami submit@wanista.com | |||||||||||||||||||
Tempat <b><b>Memancing</b></b></b> Sungai <b><b>Di Johor</b></b <b>...</b> Posted: 24 Aug 2015 01:06 PM PDT Nampakkan SUPERMAN di atas jambatan Kedua Pulau Pinang...masih belum mendapat penjelasan sepenuhnya dari unit risikan jambatan ke-2 Pulau Pinang. Tapi kita harap superman tu taklah melantun masuk dalam laut...f/bk Raja bomoh dakwa pesawat MH370 'tergantung' antara tiga negara... Balai Ketibaan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) gempar seketika petang semalam selepas muncul seorang lelaki yang mendakwa sebagai Raja Bomoh Sedunia Nujum VIP yang kononnya mampu membuat ramalan berhubung keadaan pesawat MH370 yang dilaporkan hilang sejak Sabtu lalu. Bomoh terbabit, Datuk Mahaguru Ibrahim Mat Zin, 80, yang berpengalaman lebih 50 tahun mendakwa berdasarkan upacara yang dilakukan selama 30 minit itu, beliau mendapat alamat bahawa kesemua penumpang pesawat terbabit dipercayai masih berada dalam keadaan selamat di satu lokasi tertentu terletak antara Laut China Selatan, Filipina dan sebuah negara asing yang tidak dapat dipastikan. "Saya nampak pesawat itu masih tergantung di ruang udara, di tengah -tengah ketiga-tiga lokasi terbabit. "Saya tak dapat jelaskan secara terperinci soal keselamatan mereka tetapi percaya pesawat itu mungkin berada dalam dua keadaan sama ada diculik oleh pihak tertentu atau disembunyikan di alam ghaib", katanya semalam. Upacara ritual itu menggunakan peralatan khas iaitu teropong buluh serta bubu mata pancing sebagai simbolik untuk memperoleh alamat terkini berhubung keadaan pesawat terbabit. Ibrahim berkata, bubu mata pancing terbabit sebagai simbolik penjara di mana pesawat itu dipercayai berada dalam cengkaman pihak tertentu atau ditawan di alam bunian. "Kita gunakan teropong sebagai simbolik meminta anasir-anasir terbabit untuk membebaskan pesawat terbabit secepat mungkin. "Upacara yang kita buat turut menggunakan ayat-ayat suci al-Quran iaitu surah Nabi Yunus dan surah Yassin,"katanya. Dalam upacara tersebut, Ibrahim turut mempelawa beberapa individu daripada pelbagai bangsa termasuk seorang wakil media untuk membuat ritual pembebasan dengan meletakkan bubu mata pancing di atas kepala mereka. Menurut bomoh yang mendakwa pernah menampar buaya tembaga sehingga mati itu, selain upacara terbabit, seramai 100,000 ahli Persatuan Silat Gayung Ghaib dan Selendang Merah turut melakukan solat hajat serta berdoa semoga pesawat yang hilang ditemui dalam minggu ini. Katanya, pihaknya sudah melakukan perkara yang sepatutnya dilakukan dan selebihnya terserah kepada Allah SWT. Beliau berkata, pihaknya mendapat jemputan daripada seseorang yang 'penting' untuk melakukan upacara tersebut semalam. Ibrahim sebelum ini mendakwa pernah terlibat dalam membuat ramalan untuk kes antaranya berkaitan kes tragedi Highland Tower serta membatalkan ilmu hitam Mona Fendy agar hakim dapat menjalankan tugas di Mahkamah Temerloh, Pahang.- f/bk Melihat Melepasi Tragedi MH370... Penerbangan MH370 sudah lebih dua hari hilang. Prognosisnya tentulah tidak positif. Jadi dalam kita berdoa dan berharap, kita juga perlu realistik. Daripada aspek apa pun dan serapi mana pun kita mendalami tragedi ini, kita terpaksa mengakui bahawa kehilangan pesawat Boeing 777 di Laut China Selatan itu adalah misteri luar biasa. Hatta sekiranya bangkai pesawat itu ditemui sekalipun, penyiasatan bagi memastikan punca tragedi itu akan mengambil masa. Yang menjadi tanda tanya adalah bagaimana sebuah pesawat yang begitu besar, begitu canggih, dengan rekod keselamatan yang amat baik dan di tangan seorang juruterbang yang sangat berpengalaman boleh hilang tanpa kesan, tanpa pesanan SOS, tanpa signal dalam apa-apa bentuk pun. Yang mengacau fikiran kita adalah hakikat ia hilang di satu kawasan yang semakin hari semakin tegang konfrontasi bersenjatanya. Angkatan tentera Amerika Syarikat, China, Taiwan, Vietnam dan Filipina semua meronda Laut China Selatan. Mereka melakukan latihan di darat, laut dan udara. Ingatan saya kembali kepada penembakan jatuh penerbangan 007 Korean Air oleh pesawat pejuang Rusia pada tahun 1983, tembakan peluru berpandu Tentera Laut Amerika ke atas penerbangan 665 Iran Air (1988) dan pengeboman pesawat Pan Am 103 ketika terbang di ruang angkasa Lockerbie, Scotland (1988). MAS sendiri telah mengalami tragedi rampasan udara. Pada tahun 1977, pesawat Boeing 737-200 dengan nombor penerbangan MH653 dirampas oleh orang atau orang-orang yang tidak dikenali dan terhempas di Gelang Patah, Johor. Tragedi itu mengorbankan kesemua 93 penumpang dan tujuh anak kapal. Dalam kita menunggu jawapan dan kepastian mengenai nasib penerbangan MH370, kita kena akui bahawa kawalan dan pemeriksaan keselamatan di lapangan-lapangan terbang kita, termasuk KLIA, boleh dikira cukup longgar dan santai berbanding di Eropah, Amerika Utara, Australia dan New Zealand. Hatta di lapangan terbang raksasa Dubai pun kawalan dan pemeriksaan keselamatan lebih ketat. Apakah kita telah membayar harga yang sangat mahal kerana sikap dan standard Dunia Ketiga kita terhadap keselamatan dan pengurusan aset? Atau apakah ini bala mutakhir akibat rasuah, penyalahgunaan kuasa dan keabaian yang berulang kali dilaporkan berlaku di KLIA? Tengok saja penangguhan berulang kali pembukaan KLIA 2. Semua releks, semua nampak macam ok dan tidak siapa pun mengaku bertanggungjawab. Business as usual. Wallahuaklam. - A.Kadir Jasin@The Scribe A Kadir Jasin MH370 a hefty price for 3rd world mentality... Malaysia has been drawing flak over the lax airport security, which allowed two men with stolen passports to board the MH370 Malaysia Airlines flight, which has been missing since Saturday morning. Among the possibilities raised is that there could be a terrorism link, or that the flight which was bound for Beijing had been hijacked. The security gaffe has also been widely reported in the international media. A livid Home Minister Ahmad Zahid Hamidi lambasted the Immigration Department over this oversight and promised action. Commenting on the matter, a veteran journalist noted that security at Malaysian airports, including KLIA, were poor compared to airports in Europe. According to former New Straits Times Group editor-in-chief A Kadir Jasin, security checks were tighter even at the colossal airport in Dubai. "Have we paid a high price for the attitude and third-world mentality towards security and asset management? "Is this the repercussion for the corruption, abuse of power and negligence which have reportedly happened repeatedly in KLIA?" he asked in his blog posting. As a case in point, Kadir cited the continued delay in the opening of KLIA 2. "Everyone is relaxed... Everything seems fine and nobody wants to accept responsibility (for the delay). Business as usual," he added.- malaysiakini What happened to Malaysia Airlines flight MH370... Nearly three days after it disappeared while en route from Kuala Lumpur to Beijing, mystery still shrouds the fate of Malaysia Airlines flight MH370 and the 239 people on board. No debris from the Boeing 777-200ER has been recovered despite an international search involving the navies and air forces of several Asian nations as well as the United States. Following are some questions surrounding the disappearance and the search, and answers by industry experts who spoke to AFP: Q: Could the plane have disintegrated in mid-air? The failure of the plane's pilots to send a distress signal has given rise to speculation there was a sudden catastrophe -- possibly caused by a mechanical failure or an explosion. The lack of wreckage recovered so far also suggests a high-altitude disaster which spread debris across an area too wide to be easily detected. "If it had been an impact at sea level of the whole craft, chances are more debris will be found immediately," said Chris de Lavigne, an expert on aerospace and defence issues at business consultancy Frost & Sullivan. Sudden, accidental structural failures are considered extremely unlikely in today's passenger aircraft. This is especially so with the Boeing 777-200, which has one of the best safety records of any jet. Authorities said the plane was at cruising altitude, 35,000 feet (11 kilometres) above sea level, when it last made contact. "It's the safest point in the flight," de Lavigne said. "It's an extremely safe aircraft with very, very few incidents in its history. This is just overly puzzling." Q. Have there been other plane mysteries like this? Air France flight 447 crashed into the Atlantic Ocean in June 2009 while on a flight from Rio de Janeiro to Paris, killing 216 passengers and 12 crew. Debris was not found for days and it took years to locate the wreckage. Investigators eventually concluded that both technical and human error were to blame for the tragedy. Adam Air flight 574 with 102 people on board disappeared from radar in January 2007, also at its cruise phase during a domestic flight in Indonesia. Debris was found nine days later after an extensive search and it took months to recover the plane's black box. Indonesian authorities said the pilots lost control after becoming preoccupied with malfunctioning navigational equipment. Q: What are the theories on what happened to MH370? "One possibility is a mid-air explosion," said Gerry Soejatman, an Indonesia-based independent aviation analyst. "The other is when there is a simple problem and then the crew tries to diagnose it, gets caught up in it and then they don't realise what's happening and the plane crashes. That's what happened with the Air France case. At the moment, until we find anything, it has to be one of these two scenarios." De Lavigne said that at this stage, with so little information, all possibilities must be considered. "It's either a serious mechanical failure or something a little bit more sinister," he said. "It's pretty surprising that there was no SOS call from the plane and it just disappeared. It would lead to the conclusion that something fast and drastic happened." Malaysian authorities have launched a terror investigation, but are refusing to rule anything out, including a possible hijacking. Q: Why is it so hard to find evidence? The region being searched, including the Gulf of Thailand and the South China Sea, are busy shipping lanes with large amounts of flotsam that will complicate the search for any wreckage. "When they see something, it is not blatantly obvious that it is a wing or tail. They have to go and examine what it is, it takes time," Soejatman said. Q: Why have authorities not picked up any signals? Aircraft have an Emergency Locator Transmitter (ELT) which is designed mainly for when the plane crashes on land and pilots are still trying to control it. In the event of a major crash, it may not work. "Basically what this beacon does is simply say 'I've been activated, find me!'" Soejatman said. "It is not fool-proof but it is the best thing that we have at the moment." The plane also has a "black box" consisting of the cockpit voice recorder and the flight data recorder. If immersed in water they should activate a "pinger" that can draw investigators to the location. However, the sound cannot be heard over long distances. "You need a ship equipped with a listening sonar to pick up the signal within the area," Soejatman said, cautioning however that the shallow waters of the MH370 search site could create interference. Aircraft like the Boeing 777-200ER can also be equipped with ACARS (Aircraft Communications Addressing and Reporting System) which sends short messages to ground controllers -- either automatically or manually depending on the airline. "If Malaysia Airlines does have these messages, that would be very useful" to determine events before it lost contact, Soejatman said. "The question is whether they have it or not." Q: Is security at Kuala Lumpur International Airport questionable? Revelations that at least two people aboard the plane were using stolen European passports have heightened fears about a security breach. Rohan Gunaratna, a terrorism expert at Singapore's Nanyang Technological University, said the passport issue could indicate a "glaring flaw" in the airport's immigration clearance. He noted that Interpol maintains a database of stolen passports that should have raised alarms at the immigration counter. "There are two categories of people who use these (stolen passports) -- criminals and terrorists," he said. – AFP Six important facts you're not being told about lost Malaysia Airlines Flight 370 cheers. |
You are subscribed to email updates from memancing di johor - Google Blog Search. To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, United States |
0 ulasan